U houdt van online winkelen… Maar wat zijn uw rechten?

​E-commerce biedt heel wat voordelen: u kunt gemakkelijk prijzen vergelijken, wint tijd dankzij de toegankelijkheid enz. Het opent ook de deuren tot internationale handel waardoor het aanbod steeds groter wordt. Toch zijn er ook risico’s aan verbonden. Om die reden hebt u specifieke rechten die u misschien moet laten gelden als het fout loopt.

Naar aanleiding van de dag van de klant op
26 september vindt u hierna een overzicht van uw rechten in de hele Europese Unie*

U hebt recht op essentiële informatie vóór de aankoop.
U kunt betalen met creditcard zonder onredelijke toeslag.
U hoeft alleen te betalen voor zaken waar u uitdrukkelijk uw toestemming voor heeft gegeven.
De handelaar moet leveren binnen de afgesproken termijnen.
U mag ongewenste producten terugsturen
1. Recht op essentiële informatie

Vóór het afsluiten van het contract moet de onderneming u onder meer volgende gegevens verstrekken:

Ondernemingsnummer, bedrijfsnaam, adres (meer bepaald het adres waarnaar u een klacht kunt sturen), telefoonnummer, e-mailadres
Belangrijkste kenmerken van het product of de dienst
Totale prijs (inclusief levering en taksen)
Informatie over betaling, levering en uitvoering
Herroepingsrecht
Eventuele bijkomende kosten (zoals de kosten voor terugzending in geval van herroeping)
Beschikbare diensten na verkoop
Duur van het contract
Mechanismen betreffende de regeling van geschillen

Wist u dat?
65 % van de Belgen al minstens één keer iets online kocht.
87 % van de klanten opnieuw online wenst te bestellen.
153 EUR = het bedrag dat een Belg maandelijks online uitgeeft.
28 % van de consumenten minstens 1x/maand iets online koopt.
86 % van de klanten de voorkeur geeft aan e-shops die ze al kennen.
TOP 3 van online gekochte producten:
Kledij en schoenen (49 %)
Reservaties voor vakanties en hotelovernachtingen (40 %)
Boeken (32 %)

2. Verbod om extra kosten aan te rekenen voor het gebruik
van een betaalmiddel

Als een bedrijf u wil laten betalen voor het gebruik van een specifiek betaalmiddel (bijvoorbeeld een creditcard), dan mag de vergoeding niet hoger zijn dan de werkelijke kosten van het verwerken van uw betaling.

3. Verbod op vooraf aangevinkte vakjes

Als u niet uw uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven voor extra kosten, maar de handelaar deze toch aanrekent op basis van vooraf aangevinkte vakjes, dan hebt u recht op de terugbetaling van deze meerkost. Bijvoorbeeld als de optie reisverzekering vooraf is aangevinkt bij het boeken van een vliegtuigticket.

4. Leveringstermijnen

Online bestelde producten moeten binnen 30 dagen geleverd worden, tenzij u met de verkoper een andere levertermijn overeenkomt. Als dit niet het geval is, moet u een bijkomende termijn vragen die aangepast is aan de omstandigheden. Als u nog steeds niets ontvangen hebt na het verstrijken van deze nieuwe termijn, hebt u het recht om het contract te verbreken (en dus vergoed te worden). De onderneming is ook verantwoordelijk voor de eventuele schade die wordt veroorzaakt aan het product, van de verzending tot de levering.

5. Herroepingsrecht

U kunt binnen de 14 dagen na de datum van ontvangst van het product nog altijd van mening veranderen, zonder dat u daarvoor een geldige reden moet opgeven.

U moet de onderneming vóór het verstrijken van die termijn op de hoogte brengen van uw beslissing door middel van het modelformulier voor herroeping dat de onderneming u aanbiedt of via het standaardformulier. U kunt het formulier bijvoorbeeld bij de producten voegen die u terugstuurt met de post of het verzenden via e-mail. Het volstaat niet om de producten gewoon terug te sturen.
De verkoper moet u binnen 14 dagen na ontvangst van uw herroepingsformulier uw geld teruggeven, inclusief de verzendkosten die u aanvankelijk heeft betaald. Maar als u om een speciale verzending gevraagd had, zoals een extra snelle levering, draait u zelf op voor de extra kosten daarvan.
U betaalt enkel de kosten voor het retourneren van de producten aan de verkoper, behalve als de verkoper ermee akkoord gaat deze te betalen of als hij u er niet van op de hoogte heeft gebracht dat deze kosten voor uw rekening zijn.
Als u de producten gebruikt heeft, mag u niet meer van de aankoop afzien. Er gelden ook speciale regels voor digitale inhoud, zoals het downloaden of streamen van muziek of films.
Opgelet !

U geniet het herroepingsrecht niet voor de volgende producten:

Vliegtickets en treinkaartjes, concerttickets en hotelreserveringen voor specifieke data
Voedingsmiddelen en dranken die regelmatig worden geleverd (zoals van de melkboer)
Speciaal gefabriceerde of gepersonaliseerde producten (bijvoorbeeld een maatpak)
Verzegelde gegevensdragers, zoals dvd’s, waarvan u na ontvangst de verzegeling verbroken heeft
Producten aangekocht tijdens privéverkopen (aankoop bij een particulier)
_ Als de verkoper bepaalde verplichtingen niet naleeft, kan dat leiden tot de nietigheid van het contract, maar ook tot een geschil. Hoe kunt u in dat geval uw rechten doen gelden? U vindt meer informatie op dewebsite van de EU, maar hopelijk hoeft u daar nooit gebruik van te maken …

*En in principe ook als de online verkoper gevestigd is buiten de EU en zich richt tot Europese consumenten​

Kerkomsesteenweg 314, 3370 Kerkom

+32 (016) 73.35.56

profinad@profinad.be

Openingsuren Kerkom
Ma: op afspraak
Di: 14u-19u
Wo: 9u-12u
Do en vr: 9u-12u - 14u-17u
Za: 9u-12u

Dorpsstraat 19, 3360 Bierbeek

+32 (016) 46.00.63

profinad.bis@profinad.be

Openingsuren Bierbeek
Ma: 9u-12u - 16u-18u
Di: 9u-11u
Wo: 9u-11u
Do: 9u-11u - 14u-16u
+ op afspraak