Zijn de Belgen in vorm? En u?

​De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) heeft Europa onlangs gewaarschuwd voor een dreigende obesitasepidemie tegen 2030. België vormt geen uitzondering: bijna één Belg op twee is nu al te zwaar

(34 % heeft overgewicht en 14 % is obees), blijkt uit een onderzoek dat het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid publiceerde in 2013. Obesitas verhoogt echter aanzienlijk het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, osteoporose en bepaalde vormen van kanker (zoals borst- en dikkedarmkanker).

Dit artikel geeft enkele tips om in goede conditie te blijven en bekijkt een aantal praktische aspecten. Wist u bijvoorbeeld dat de ziekenfondsen een deel van de abonnements- en inschrijvingskosten voor sportactiviteiten terugbetalen? Weet u welke verzekering u vergoedt bij problemen? Worden de medische kosten terugbetaald?

Beter voorkomen dan genezen …

Benut alle kansen om uw streefgewicht te behouden of te bereiken:

meer fruit, groenten, peulvruchten, volkorenproducten en gedroogde vruchten;
minder verzadigde vetten;
minder suikers;
anderhalve liter water per dag.
Verwaarloos uw slaap niet.

Als u minder dan 5 uur per nacht slaapt, neemt het risico op obesitas met 60% toe!

Doe regelmatig aan lichaamsbeweging.

Minstens 30 minuten per dag bewegen wordt aangeraden. Om dat te bereiken, neemt u het best de trap in plaats van de lift, staat u beter in plaats van te zitten, verkiest u fietsen of stappen boven de auto of het openbaar vervoer enz.

Kinderen hebben nog meer nood aan beweging.

Minstens een uur gematigde lichaamsbeweging per dag. Bovendien zijn zittende activiteiten (televisie, computer, games) te vermijden, zeker als ze gepaard gaan met allerlei tussendoortjes (chips, koekjes, suikerhoudende dranken, …).

Luister naar uw lichaam

We zeiden het net: dagelijkse lichaamsbeweging is essentieel. Dat slaat op alles wat ons in beweging zet, maar het beoefenen van een sport is vaak veel zwaarder. Daarom is het belangrijk om daarbij de juiste handelingen en reflexen in te bouwen:

Drink de hele dag lang voldoende (1,5 liter water).
Eet 3 tot 4 uur voor het sporten een maaltijd (vermijd best vetten). U kunt 1 tot 2 uur voor de inspanning nog een lichte snack nemen.
Check altijd de staat van het materiaal.
Warm op voordat u met de training begint.
Drink 3 tot 4 slokjes water na elke 30 minuten training.
Voorzie in 10 minuten recuperatie na de inspanning (bijvoorbeeld wandelen).
Stretch na de training, maar overdrijf niet.
Rehydrateer uw lichaam.
Volg het weerbericht: vermijd zware inspanningen bij buitentemperaturen onder -5°C of boven 30°C en bij pieken van luchtvervuiling.
Rook niet, zeker niet in de 2 uur voor en na de training.
Zorg dat u niet alleen bent als u een gevaarlijke of extreme sport beoefent.
Raadpleeg uw huisarts als u pijn in de borststreek hebt, abnormaal ademt, zich slecht voelt of hartkloppingen hebt tijdens of net na de inspanning.
Mannen ouder dan 35 jaar en vrouwen ouder dan 45 jaar ondergaan het best een medisch onderzoek voordat ze opnieuw intensief beginnen te sporten.
Een duwtje in de rug van het ziekenfonds

Om sporten aan te moedigen, betalen de ziekenfondsen een deel van de abonnements- en inschrijvingskosten voor sportactiviteiten terug. Vraag aan uw ziekenfonds meer informatie.

De juiste verzekeringen

Sporten is niet zonder risico. Daarom is het belangrijk goed verzekerd te zijn. Als u lid bent van een club, is dat minder een probleem, want die heeft doorgaans een ongevallenverzekering in het kader van de beoefende sportactiviteit.
Deze verzekeringen beperken echter heel vaak de terugbetaling van de medische kosten en passen ook tal van uitsluitingen toe (zoals het gebruik van een decompressiekamer bij het duiken). Een hospitalisatieverzekering is dus altijd nuttig. Vraag meer informatie bij uw sportclub, en dan kunnen we samen bepalen wat voor u de beste formule is!
Worden de medische kosten in verband met het sporten terugbetaald?

Verzekeraars hanteren meestal de geldende regels voor de betrokken sport. De medische kosten worden normaal gezien terugbetaald als u:

het basisveiligheidsreglement en de gedragscode van de beoefende sport respecteert (u vindt ze op de website van de betrokken sportfederatie);
en de wet naleeft. Als u zin krijgt om overheids- of privégebouwen zonder voorafgaande toestemming van de eigenaar te gaan beklimmen (‘urban climbing’), dan pleegt u een inbreuk op de Belgische wetgeving. Als u dan een ongeval krijgt, zal de hospitalisatieverzekering de terugbetaling van de medische kosten weigeren.
En wat als u tijdens het sporten iemand anders verwondt?

Dan zorgt uw familiale verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de terugbetaling van de medische en hospitalisatiekosten van die derde persoon.​

Kerkomsesteenweg 314, 3370 Kerkom

+32 (016) 73.35.56

profinad@profinad.be

Openingsuren Kerkom
Ma: op afspraak
Di: 14u-19u
Wo: 9u-12u
Do en vr: 9u-12u - 14u-17u
Za: 9u-12u

Dorpsstraat 19, 3360 Bierbeek

+32 (016) 46.00.63

profinad.bis@profinad.be

Openingsuren Bierbeek
Ma: 9u-12u - 16u-18u
Di: 9u-11u
Wo: 9u-11u
Do: 9u-11u - 14u-16u
+ op afspraak